en het contact met broertjes en zusjes

In 2011 hadden we een nestje pups Flatcoated Retrievers.
Met terugwerkende kracht hier het verslag van alle belevenissen

maandag 9 januari 2012

8e week pups (25-2-11)

Het 8e weekje zit er alweer bijna op. Ze zijn bijna 8 weken oud.
En ik kan melden dat Fleur gek geworden is.
Ik denk dat ze haar jeugd nog een keertje over aan het doen is.
Voorbeelden?
Ruim ik een plasje op met een doekje, wil ze spelen met die doek. Als dan ook haar pups hun tanden in die doek zetten wordt het een spel van jewelste en Fleur is nog het enthousiaste van allemaal. Hup naar buiten dan maar met die doek en leef je lekker uit?
Alle pups zijn lekker aan het spelen en ravotten in de tuin op het gras, krijgt Fleur het in één keer op haar heupen en begint als een idoot rondjes te draven om het hele spul heen, eroverheen en er vlak langs met een snelheid en behendigheid ongelovelijk. Niet één pup zou ze onderste boven lopen. Ik weet nog dat ze na de geboorte nog onhandig zich tussen haar kroest vleidde en er een hoop gepiep onder haar uit kwam dat ik ze er nog onderuit moest halen?
Waren er pusp aan het spelen onder de buxussen (het enige wat je zag was een bewegend haagje, de buxussen wiebelden alle kanten op zonder dat je pups zag), zo zag je fleur denken hoe ze zich daar ook in wilde mengen maar eigenlijk veel te groot voor dat bosje was en dus maar op afstand bleef?
Op een geven moment waren pups elkaar aan het uitdagen, zo deed fleur ook mee en 'vloog' ook de pups naar de strot. Er gebeurde niets natuurlijk, maar ze was één met haar pups en deed net zo wild?
De pups hebben de gewoonte om liever van de grond te eten als uit hun bakjes en dan zie ik ook dat ze er nog bij gsaan liggen op hun buik ook en zo rustig liggen te peuzelen van hun brokjes. Zo zag ik Fleur zomaar op haar buik liggen bij haar eigen voerbak en (eindelijk) weer haar brokken op at?
Fleur heeft de laatste 3 dagen al heel veel moeite met haar brokken/ eten. Ze eet bijna niet. En als ze had gegeten (lekkere dingen) dan braakte ze even later weer uit als voer voor haar pups.
De dierarts noemde dat oergedrag, maar nu eet ze haar brokken niet meer. Tot vandaag.
Ik had haar even rustig kunnen afzonderen vanhaar kroost en toen vond ze haar gemak weer denk ik om rustig te kunnen eten, op haar buik nog wel. Ze zal wel veel inspanningn hebben geleverd de laatste tijd. Want zogen doet ze ook nog steeds, ook al is ook wel een s op de vlucht voor al die hangende pups aan haar tieten! hihi.
Ze kunne er nu gewoon bij met hun voorpoen poten op de grond, alleen moeten ze maar zien hoe ze dan weer die tepels willen stimuleren met hun voorpoten om er uberhaubt nog wat uit te krijgen. Toch heeft ze nog wel wat melk hoor. Hoeveel ze heeft weet ik niet precies.
Ook ontdekte ik dat er een paar pups een beetje aan de magere kant rakkten en na wat observaties merkte ik dat deze wel hun neus in de brokken staken, brokken in de bek namen maar er niets meer mee deden en ze uit hun mond lieten vallen.
Nadat ik ze weer wat op weg had geholpen door ze individueel weer op nieuw met geweekte brokken met wat puppymelk erdoor (ik had nog wat melkpoeder bewaard) eten ze nu weer goed mee.
vielen ze eerst aan als leeuwen als ik voer neerzette, nu zorg ik dat er te veel aan brokken is, zodat ze nooit te kort meer hebben..... ze eten zelfs van Fleur haar brokken. Soms staat ze dat toe en soms ook niet en dan komt er zo'n diepe oergrom uit haar buik en blijven de brutale pups even op afstand als ze het wagen hun neus in Fleur haar bak te steken. Ha.

De pups hebben deze week zelfs al hun eerste sneeuw gehad! Dat ws toch wel even schrikkenals je je eigen bekende tuin nu helemaal wit ziet. voorzichtige eerste stapjes en vooruit met die geit.
Na een tijdje liet ik ze weer binnen en waren nog natter geworden als dat kleine regenbuitje van van de week. Afdragen die handel, want sneeuw is koud op je rug.
Gelukkig had ik ze van de week al een keer een bad gegeven en ze één voor één gewassen en afgedroogd, want dat kwam nu ook goed uit dat afdrogen.
Ik dacht weet je wat? Eerst kregen ze een bad na die eerst brinta-party, nu zorg ik dat ze lekker schoon en fris gewassen straks door hun baasjes kunnen worden opgehaald.
En wat gebeurt er? Is het de rest van de week gelijk afgelopen met het mooie weer en is er veel nattigheid uit de lucht gevallen.
De speeluurtjes in de tuin zijn toen relatief wel korter geweest, maar wel vaker per dag, omdat er toch evenveel geplast en gepoept moest worden hebik ze vaker buiten gezet.
Vanmorgen was het weer mooi weer en hebben ze zeker wel 3 uren in de tuin geravot. Wat een feest! Alles wat ze de afgelopen 2 weken buiten geleerd hebben werd nu toegepast.
Waren er pups samen aan het stoeien (en dat gaat vol overgave) zo komt nummer 3 met een flinke aanloop zomaar als stormram er tegenaan gelopen om ook een robbertje mee te vechten.
En geen hondje reageert boos zeg maar.
Daar kijk je van op wat een incasseringsvermogen die dingen hebben, alles is goed. Zelfs correcties zij geen probleem, dan ga ik toch wat anders doen denken ze dan. En dat is natuurlijk ook mijn bedoeling.
Een ander voordeel van lang spelen is dat ze dan ook nog binnen door kunnen spelen, zonder dat ik bang hoef te worden voor 'ongelukjes' en hun behoefte binnen doen (natuurlijk geen garantie hierop) en ze dan ook snel rustig krijg als ik ze weer terug zet in hun kist. Dan slapen ze zo. Dat was van de week wel anders toen ze steeds korte die speeluurtjes hadden, toen was er veel verontwaardiging en was het niet meer piepen, maar blaffen met een overtreffende trap!
Daar hebben we natuurlijk wel wat discipline moeten bijbrengen.
Vanavond ging perfect: buiten spelen, eten tot je erbij neervalt, buitendeur oplaten, woonkamer beschikbaar stellen, pups tellen en de rest binnenlokken met de snoepjestrommel rammelen, ze in de kist zetten met een snoepje, licht uit, hoge plank ervoor en het was over met de pret, ze sliepen binnen een minuut heerlijk rustig. He he.

Nou de chipper heeft ook zijn kaartje opgestuurd: a.s. dinsdagmiddag worden de pups gechipt. Voor 2 baasjes was dat jammer omdat we de afspraak moesten uitstellen omdat het chippen nog niet was gebeurd. Maar nu gaan dus toch de eerste 2 pups toch weg. En wel a.s. dinsdagmiddag gelijk na het chippen worden ze opgehaald. Fijn.

Nou tot gauw allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten