en het contact met broertjes en zusjes

In 2011 hadden we een nestje pups Flatcoated Retrievers.
Met terugwerkende kracht hier het verslag van alle belevenissen

donderdag 5 januari 2012

5e week pups (3-2-11)

Het is een beweging van jewelste.
Er gebeurt nu zo veel meer in een week, het is haast niet meer bij te houden.
Ze klimmen al uit de kist en dan vind je 's morgens vroeg een hondenplaag in de woonkamer.
Alle pups verzamelen en ff checken of ze er allemaal weer zijn.
Zo had al snel een pup ontdekt dat er een zachte mand in de kleine kist ligt en dus klom die steeds uit de kist en vond ik haar (ja, onze koningin) steeds weer terug op haar troon.
Na één dag had ze niet meer het alleenrecht want al gauw anderen er ook bij liggen en als het ff tegenzat kwamen ze daar ook weer wateren.
Tijd dus om die dan maar gelijk buiten in de tuin te zetten. Hoe durft ie die mand nat te maken.
Buiten had ik al eenkonijnenren klaar staan, met een deurtje. Dus hup in die kooi dan maar, voordat hij wegloopt, ben ik alle anderen gaan halen en heb die erbij gezet. Deurtje open en hub erin.
Wat gebeurt er weer? Fleur moest er ook bij en dus ook fleur in de kooi en ze liet alle pups bij haar drinken.
Ik had geen zin om 4 keer te lopen, dus pakte ik een rieten mand en haalde ze 4 om 4 weer naar binnen.

Nu zet ik telkens alle pups weer buiten als ze wakker dreigen te worden. Soms komt Fleur mij al waarschuwen dat het weer 'wektijd' is en kan ik de heterdaadjes gelijk buiten zetten, dat is ff op en neer lopen. Die mand was leuk voor één keer. Want je moet snel zijn als ze binnen te plassen.
Die kooi was ook maar éénmalig: ze blijven toch al weer Fleur lastig vallen en ze laat ze ook buiten weer drinken. Staand wel te verstaan.
Ze scharrelen al weer flink rond in de tuin, huppelen, poepen, plantjes bekijken etc.
Ik moet de tuindeur al dicht laten, want ze lopen zo weer terug naar binnen. Opletten als ik naar buiten wil.
Ik sluit ze buiten en kan rustig de kist verschonen, alle natte kranten eruit en verse kranten er weer in.
Inmiddels heeft Fleur de deur open gemaakt en komt de kist inspekteren en komen de pups zo ongeveer spelend en rollend één voor één binnen gewandeld en als ze de woonkamer bereiken zet ik ze weer in de kist. ik hoef niet meer op en neer te lopen.
Dit ging dus in 2 dagen, zo slim zijn ze al. (of ik)

In de kist liggen wat speeltjes en heb ik wat doeken opgehangen, dus als ze terug komen kunnen ze in een schoon nest lekker spelen.
Eten en drinken gaat niet apart. Ze krijgen brokjes-soep of met puppymelk erdoor.
Eerst had ik 4 kleine bakjes, maar daar kan nu nog maar één pup zijn kop in steken en tweede heeft geen kans meer.
Toen gebruikte ik 2 grote bakken waar ze met z'n vieren omheen konden staan drinken/eten.
Ook dat lukt niet meer: het zijn nu 4 van diezelfde grote bakken om weer met z'n tweeen uit  eten. Dan weet ik zeker dat ze zo'n beetje evenveel eten. Want het smakt en eet met geweld alles naar binnen. Binnen enkele minuten zijn de bakken leeg en doet Fleur de afwas.

Ik heb geprobeert nog met één pup te wandelen in een tuigje, maar dat is nog te vroeg: hij loopt niet mee naar waar ik wil en anders wordt het op sleeptouw nemen dus dat gaat nog niet.
Ik heb 2 x 4 tuigjes en wil toch nog wel een keertje naar de Markt?!

1 opmerking:

  1. Hoi Inge,

    Wat een schitterende foto's. Echt om in te lijsten.
    Bij de eerste lijkt het wel of je de bemanning van een Somalisch piratenschip opgesloten hebt, wat een onschuldige boeventronies.
    Een blik van waarom heb je ons onschuldig opgesloten, we weten van niks en komen van nergens. Nou klopt dat ook wel een beetje natuurlijk!
    De 2e foto is een moderne uitvoering van "hangen aan de bar", dit is dan met z'n allen "hangen aan de tiet". Fleur kijkt er bij of het de gewoonste zaak van de wereld is en het maar even moet gebeuren.
    Op deze foto kun je trouwens wel heel goed zien hoe hard ze gegroeid zijn en wat voor sterke poten ze al hebben.
    Je zal ze straks wel gaan missen denk ik, dat vrolijke spul.

    Groetjes Charly

    BeantwoordenVerwijderen