en het contact met broertjes en zusjes

In 2011 hadden we een nestje pups Flatcoated Retrievers.
Met terugwerkende kracht hier het verslag van alle belevenissen

dinsdag 3 januari 2012

3e week pups (18-1-2011)


De pups zijn nu 16 dagen oud
Het begint allemaal een beetje te staan als ze eventjes wakker zijn.
Piepend, blaffen is het nog niet, proberen ze dan moeder te vinden.
De oudste en de grootste zakt nog gewoon door zijn poten, maar ze halen het allemaal wel in.

Die ene die vanaf de geboorte altijd geluid maakt heeft zich vaak in de problemen gebracht: dan lag die pup weer ergens alleen en roepend in een hoekje. Vorige week begon hij daarom alvast maar te proberen te staan en was daarmee de eerste die stond en een beetje kon stappen.

Soms denk ik dat het spul net zo bij elkaar ligt als in de buik van Fleur, omdat de oudste vaak op 'kop' ligt te slapen.

Grappig is dat ze al staand beginnen te poepen: achterwerk omhoog, voorpoten bij elkaar.
Eentje viel inslaap tijdens het poepen en viel voorover op zijn kop en bleef zo staan.

Ik geef ze al ruim een week de fles, als extra voeding, want als ik merk dat ze niet allemaal evenveel groeien dan voer ik ze wat bij met puppymelk. Eerst nog wat wennen, maar uiteindelijk weten ze die fles nu wel leeg te trekken hoor. Vorige week maar nauwelijks 10ml per pup, zo is het nu al gauw 25 ml per keer en dan hebben ze nog dorst.
Grappig om te zien hoe de ene of de andere pup wel of niet goed drinkt. Zo ontstaat er al wat meer onderscheid.

Als ze bij mij uit de fles gedronken hebben leg ik ze voortaan apart, want terugleggen werkt niet. Binnen de korste keren komt Fleur ertussen liggen, kruipt het van en naar moeder toe en weet ik niet meer welke ik heb gehad.
Nu ga ik apart zitten en leg ik ze tijdelijk apart in een andere kist, dan kan ik ze daana om de beurt even wegen als ze weer terug moeten in de grote kist.
Toen ik ze even liet liet liggen slapen in die kleine kist is fleur daar ook met alle geweld tussen gaan liggen en lag het opgepropt bij elkaar.
Ook als ik de pups één voor één de fles geef op de bank komt ze ernaast zitten. Als ze genoeg op hebben moet ook even alle lucht eruit, het gorgelt en borrelt dan eventjes. Even schudden en kloppen en dan hup de volgende. Fleur vindt dat wel makkelijk als ik zo mee help.

Nu ze zo hard groeien komt er ook steeds meer uit..... met alle luchtjes van dien.
Als het dan eventjes 'rondgeschaatst' heeft (zie vorige mail) dan zijn alle kranten helemaal nat gezeken met af en toe wat kleur erbij.....
Komt Fleur even (met de franse slag) alles opruimen en weg is ze weer.

De haantje de voorste klimt al bijna de kist uit dus heb ik die andere kleine kist er maar voor gezet.
Nu ligt Fleur daar mooi in, op wacht voor de poort.

De pups kijken al wat rond, maar reageren nog niet op prikkels. Ze willen alleen maar eten en slapen. Of ze zoeken melk, of ze dutten in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten